Naudas vērtība
Lai pirmsskolas vecuma bērnam mācītu izpratni par naudu, var spēlēt veikalos vai izspēlēt kādu no bērna izraudzītajām profesijām, kurā viens no spēles elementiem var būt algas saņemšana – par labi padarītu darbu pienākas laba alga. Pēc tam var kopā pasapņot, kā bērns gribētu savu algu tērēt. Ja sapņi un ieceres ir lielāki, bērnam var izstāstīt, ka, piemēram, ceļojumam uz Disnejlendu ar vienu algu nepietiks un būs jāiekrāj. Ļaujiet bērnam pašam samaksāt par saldējumu, pasniegt pārdevējai naudu, saņemt atlikumu un čeku. Tas veicinās ne tikai izpratni par naudu, bet arī trenēs bērna sociālās prasmes, kas viņam būs nepieciešamas skolā un turpmākajā dzīvē.
Krāšana kā piedzīvojums
Mazam bērnam piemērotākais naudas krāšanas veids ir krājkase, ko bērns var aptaustīt, apskatīt un pagrabināt. Šajā vecumā ieteicams naudu krāt monētās, jo piecas viena eiro monētas bērnam var šķist vairāk nekā pieci eiro papīra naudā. Krājkase var būt caurspīdīga, lai bērns uzskatāmi redz, kā naudas kļūst vairāk. Atbalstiet bērnu krāšanas procesā. Krāšanu var veicināt gan krājkases izdekorēšana, gan kalendāra izveidošana, kurā bērns var sekot līdzi, cik daudz vēl pietrūkst līdz kārotajam pirkumam. Uzslavējiet bērnu par viņa mazajām uzvarām ceļā uz meistarību – iespējams, kāda neliela sasnieguma atzīmēšana pusceļā rosinās vēl lielāku degsmi nokļūt pie rezultāta vai arī atkārtot sasniegto.
Pacietība
Dodoties uz veikalu, bērnam var kāroties ļoti daudz preču, tāpēc bērnam jāveido izpratne par to, ka nauda neaug kokos un no bankomāta nevar izņemt jebkuru summu. Ir svarīgi neizdabāt visām bērna vēlmēm un nepirkt visu, ko viņš iekāro. Ne vienmēr pietiks naudas, lai nepieciešamo vai kāroto iegādātos uzreiz.
Naudas vērtība
Saprast to, ka bankomāts nav zelta zivtiņa un vecāku maka saturs nav bezlimita, kas izpilda visas vēlēšanās, palīdzēs savs konts un norēķinu karte. Atkarībā no ģimenes budžeta jūs varat ieskaitīt konkrētu naudas summu bērna tēriņiem. Bērnam pašam būs sava nauda, ko viņš varēs tērēt pēc saviem ieskatiem. Savā internetbankā jūs varat sekot līdzi, kur un cik daudz naudas bērns ar karti iztērē. Uzticot bērnam nelielu pirkumu iegādi, jūs dosiet viņam iespēju pašam iemācīties, kā plānot pirkumus. Jaunākus skolēnus tas mudinās ātrāk apgūt reizrēķinu, saskaitīšanu un atņemšanu ar divciparu skaitļiem. Māciet bērnam paņemt čeku un sekot līdzi, vai atlikums sakrīt.
Mērķtiecīga krāšana
Viens no veidiem, kā mudināt bērnu uzkrāt, lai sasniegtu kādu konkrētu mērķi, – apsolīt, ka tad, ja bērnam izdosies sakrāt pusi naudas lielākam pirkumam, otru pusi pieliksiet jūs. Tāpat ir svarīgi rūpēties, lai krāšanas mērķis būtu samērīgs, jo, visticamāk, bērnam pašam neizdosies sakrāt naudu rotaļu laukumam, bet ar vecāku palīdzību tikt pie jauna velosipēda ir iespējams.
Pārdomātas iepirkšanās likumi:
- Dažādu veikalu piedāvājumu salīdzināšana.
- Pareizā brīža izvēlēšanās pirkumam.
- Dažādu alternatīvu pirkumu samērošana (saldumi vai kino).
- Mārketinga nozīme - izskaidrojiet bērnam paņēmienus, kurus tirgotāji izmanto, lai izraisītu vēlmi iegādāties vairāk preces.
Iespēja pelnīt pašam
Ja skolā tiek rīkots ikgadējais Mārtiņdienas gadatirgus, atbalstiet bērnu. Tā ir iespēja izbaudīt, kā tas ir – būt uzņēmējam un nopelnīt pirmo naudu. Ir jāizdomā, pēc kādiem produktiem – ēdieniem, dzērieniem – skolas tirdziņā varētu būt pieprasījums. Kāda būtu piemērota cena, lai citi šo preci gribētu pirkt, bet vienlaikus atmaksātos ražošana. Iedrošiniet bērnu padomāt kā noformēt savu pārdošanas vietu, lai piesaistītu pēc iespējas vairāk pircēju.
Naudas nozīme
Ar reāliem skaitļiem izskaidrojiet, cik naudas ģimenē tiek tērēts pārtikai, cik komunālajiem maksājumiem, cik izmaksā benzīns, apģērbs un citas ģimenei nepieciešamās lietas. Šādi pusaudzis sapratīs, kāpēc jūs ne vienmēr esat gatavs atbalstīt visas viņa finansiālās prasības. Māciet mazas naudas summas skatīt mēneša un gada griezumā. Piemēram, pusaudzim var šķist, ka pieci eiro kabatas naudas vienā dienā ir pārāk maz, bet jūs atspoguļojiet, ka nedēļā tie ir 25 eiro, mēnesī – 100, bet gadā – 1200 eiro.
Uzkrājumi
Bērni ir vecāku spogulis. Ja pats neveidojat uzkrājumus, būs grūtāk radīt šādu interesi arī bērnam. Veiciet uzkrājumus pats un stāstiet par to. Piemēram, ja plānojat vasarā doties atvaļinājumā, pastāstiet, ka jau šobrīd katru mēnesi atliekat tam konkrētu naudas summu. Iedrošiniet bērnu izklāstīt jums savas vēlmes un kopīgi vienojieties, kā un cik ilgā laikā šo mērķi varētu sasniegt. Krāšanas procesā galvenais ir noteikt motivējošu un sasniedzamu mērķi.
Pirmā darba pieredze
Ja pusaudzim ir vēlme pēc dārgākām mantām, drēbēm un lietām, viņu var mudināt piepelnīties nedēļas nogalēs un vasarā. Nodarbinātības valsts aģentūra piedāvā īpašas atbalsta programmas skolēnu darbam vasarā. Informācijai var sekot vietnē www.nva.gov.lv. Par vasaras darbu var interesēties arī savā pašvaldībā. No 9. klases var dibināt skolēnu mācību uzņēmumu programmā Junior Achievement, kas ir lieliska iespēja gūt pirmo pieredzi uzņēmējdarbībā un realizēt vispārdrošākās ieceres.