Atbilstoši Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumam mēs īstenojam nacionālās un turpmāk norādītās starptautiskās sankcijas:
-
Apvienoto Nāciju Organizācija (ANO) – visām ANO dalībvalstīm ir pienākums transponēt un īstenot ANO Drošības padomes pieņemtās rezolūcijas.
ANO Drošības padomes sankciju režīmi: https://www.un.org/securitycouncil/sanctions/information
-
Eiropas Savienība (ES) – ierobežojošie pasākumi tiek pieņemti ar ES Padomes regulām, kas ir saistošas visiem Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņiem un uzņēmumiem.
ES sankciju režīmi (ar meklēšanas funkciju): https://www.sanctionsmap.eu/#/main
- Amerikas Savienoto Valstu (ASV) un Apvienotās Karalistes noteiktās finanšu sankcijas.
-
Lai nodrošinātu saviem klientiem maksājumus un citus produktus/pakalpojumus USD valūtā, mēs uzturam attiecības ar ASV jurisdikcijā esošām bankām un ievērojam ASV finanšu sankcijas. Tās īsteno ASV Finanšu ministrijas Ārvalstu ieguldījumu kontroles birojs – OFAC.
ASV OFAC sankciju režīmi: https://www.treasury.gov/resource-center/sanctions/Programs/Pages/Programs.aspx
ASV OFAC meklēšanas rīks: https://sanctionssearch.ofac.treas.gov/
-
Atbilstoši Apvienotās Karalistes (īstenošanas birojs – OFSI) noteiktajām finanšu sankcijām mums ir iespēja klientiem nodrošināt maksājumus un sniegt pakalpojumus GBP valūtā, uzturot attiecības ar Apvienotās Karalistes bankām.
Apvienotās Karalistes sankciju režīmi: https://www.gov.uk/government/collections/financial-sanctions-regime-specific-consolidated-lists-and-releases
Mēs ņemam vērā gan sadarbības banku (korespondentbanku) prasības, gan savus iekšējos risku izvērtēšanas principus. Tāpēc mēs neiesaistāmies darījumos, kas varētu tieši vai netieši pārkāpt finanšu sankciju aizliegumus, korespondentbanku noteikumus vai mūsu iekšējo sankciju politiku.
Eiropas Savienības (ES) noteiktās starptautiskās sankcijas, tostarp ANO noteiktās sankcijas, ir spēkā ES dalībvalstu teritorijā un attiecas uz visām personām, kurām ir kādas ES dalībvalsts valstspiederība, gan ES dalībvalstu teritorijā, gan ārpus tās. Līdz ar to gan finanšu iestādes, gan to klienti ir juridiski atbildīgi par ES noteikto sankciju ievērošanu, un tiem ir pienākums informēt kompetentās iestādes ne tikai par gadījumiem, kad ir notikuši darījumi ar sankcijām pakļautām personām, bet arī par aizdomām, ka šādi darījumi ir veikti.
Iesaistoties biznesa darījumos, ikvienam klientam ir jāizvērtē potenciālie sankciju riski. Informācija par sankcijām tiek plaši sniegta publiski pieejamos avotos. Klientiem, īpaši tiem, kuri darbojas starptautiski, ir jāsaprot un jāveic pasākumi attiecībā uz sankcijām (ne tikai finanšu sankcijām), kas varētu skart to biznesu. Tāpēc klientiem ir jāizvērtē, vai to saimnieciskā darbība varētu būt pakļauta sankcijām, un jāveic atbilstoši risku mazinoši pasākumi.
Iepriekš sniegtā informācija nav pilnīga un visaptveroša, tādēļ klientiem ieteicams konsultēties atbildīgajās iestādēs vai saņemt neatkarīgas juridiskās konsultācijas, ja saistībā ar sankciju īstenošanu ir radušies jautājumi.
Ņemot vērā starptautiskās sankcijas, Swedbank Grupas lēmumus, korespondentbanku prasības, kā arī pašreizējo ģeopolitisko situāciju, mums ir pienākums un tiesības neizpildīt jebkādus tiešos darījumus (tostarp skaidras un bezskaidras naudas maksājumus, karšu maksājumus) jebkurā valūtā klientu kontos, ja tie ir tiešā veidā saistīti ar šādām valstīm vai reģioniem (turpmāk – Aizliegtās valstis):
- Ziemeļkoreja
- Sīrija
- Irāna
- Krievijas Federācija
- Krima un Sevastopole
- Ukrainas Doneckas, Luhanskas, Hersonas un Zaporižjas apgabalu teritorijas, kuras nav Ukrainas valdības kontrolē
- Baltkrievijas Republika
- Kuba
- Venecuēla
- Afganistāna
Mēs par nepieņemamiem uzskatām arī netiešus darījumus (tostarp skaidras naudas un karšu maksājumus) savu klientu kontos, kas saistīti ar iepriekš minētajām Aizliegtajām valstīm.
Visi klientu kontos identificētie darījumi, kuriem ir tieša un/vai netieša saistība ar Aizliegtajām valstīm un kuri var tikt atzīti par nepieņemamiem, tiks izvērtēti individuāli. Par nepieņemamām uzskatāmas, piemēram, šādas situācijas:
- Darījumi ar fiziskajām personām, kas dzīvo un/vai darbojas Aizliegtajās valstīs vai ir saistīti ar tām.
- Darījumi ar juridiskajām personām, kas dibinātas un/vai darbojas Aizliegtajās valstīs, vai darījumi, kas saistīti ar tām.
- Darījumi, kuru pamatā ir preču vai pakalpojumu eksports vai imports, līdzekļi vai galamērķis, kas ir saistīti ar kādu no Aizliegtajām valstīm.
- Noguldījumi skaidrā naudā, kas iegūta no ienākumiem, kuri gūti kādā no Aizliegtajām valstīm, piemēram, par īpašuma pārdošanu vai nomu, preču un/vai pakalpojumu pārdošanu, dividendēm vai līdzekļiem, kas saistīti ar darbu uzņēmumos un/vai organizācijās, kuras dibinātas un/vai darbojas Aizliegtajās valstīs.
Svarīgi! Mēs vai citas bankas, kas piedalās maksājuma darījuma izpildē (korespondentbanka, saņēmēja vai maksātāja banka), varam pagarināt šādu maksājumu darījumu izpildes termiņu vai arī tos bloķēt vai iesaldēt. Tāpēc klientiem vienmēr ieteicams izvērtēt potenciālos starptautisko sankciju riskus.
Papildus iepriekš minētajiem ierobežojumiem tiem klientiem, kuri veic iepriekš aprakstītos darījumus, var tikt ierobežota piekļuve mūsu produktiem un pakalpojumiem (tostarp darījumu ierosināšanai/izpildei).
Reaģējot uz Krievijas īstenoto pilna mēroga militāru iebrukumu Ukrainā, Eiropas Savienība pret Krieviju un Baltkrieviju ir noteikusi sektorālās sankcijas, kas aptver ļoti plašu preču un nozaru klāstu, kā arī noteikusi iepriekš nebijušu veidu sektorālās sankcijas.
Šo var uzlikt kā uznirstošu logu zem jautājuma zīmes:
Sektorālās sankcijas nosaka aizliegumu tieši vai netieši pirkt, importēt vai nodot plaša
klāsta sankcijām pakļautas preces, ja to izcelsme ir Krievija vai Baltkrievija vai tās
eksportētas no Krievijas vai Baltkrievijas. Aizliegumi attiecas arī uz tehniskās
palīdzības, starpniecības pakalpojumu, finansējuma, finansiālas palīdzības un citu
pakalpojumu sniegšanu saistībā ar sankcijām pakļautām precēm un tehnoloģijām, un
minēto preču un tehnoloģiju nodrošināšanu, ražošanu, apkopi un izmantošanu.
Saskaņā ar noteiktajām sankcijām ir aizliegts eksportēt uz Krieviju šādas preces un tehnoloģijas:
- Aviācijas un kosmosa rūpniecībā izmantojamas preces un tehnoloģijas
- Luksusa preces
- Jūras navigācijas aprīkojumu un tehnoloģijas
- Preces un tehnoloģijas, kas piemērotas naftas rafinēšanai
- Preces, kas varētu būtiski veicināt Krievijas rūpniecības attīstību
- Citas sankcijām pakļautas preces
Savukārt no Krievijas ir aizliegts importēt:
- Jēlnaftu un rafinētus naftas produktus
- Ogles un citus cietos fosilos kurināmos
- Tēraudu
- Zeltu un juvelierizstrādājumus
- Cementu, koksni, papīru un plastmasu
- Jūras veltes
- Alkoholiskos dzērienus
- Citas sankcijām pakļautas preces
Eiropas Savienība ir aizliegusi sniegt noteiktus ar uzņēmējdarbību saistītus pakalpojumus Krievijas valdībai un juridiskajām personām, kas darbojas Krievijā. Aizliegums attiecas uz šādiem pakalpojumiem:
- Grāmatvedība
- IT konsultācijas
- Juridiskās konsultācijas
- Arhitektūras un inženiertehniskie pakalpojumi
- Reklāma
- Tirgus izpēte un sabiedriskās domas izpēte
Tāpat ir noteikts, ka jebkura juridiskā persona, vienība vai struktūra, kura reģistrēta ES un kurā 25% vai vairāk kapitāldaļu pieder Krievijas fiziskajai vai juridiskajai personai, nedrīkst darboties kā autotransporta uzņēmums, kas veic kravu pārvadājumus ES teritorijā, tostarp tranzītā.
Sektorālās sankcijas pret Baltkrieviju ietver tirdzniecības ierobežojumus, noteiktu pakalpojumu sniegšanas aizliegumu, ierobežojumus transporta un loģistikas jomā, kā arī sankciju pārkāpšanas novēršanas pasākumus.
Ņemiet vērā! Iepriekš minētie saraksti nav pilnīgi. Pilns aizliegto preču un pakalpojumu saraksts, kā arī citi ierobežojumi ir atrodami turpmāk norādītajās saitēs.
ES kopējo militāro preču sarakstu
ES divējāda lietojuma preču tirdzniecības kontroles noteikumiem
ES Padomes regulu par Krievijas sektorālām sankcijām
Saite uz ES Padomes regulu par Baltkrievijas sektorālām sankcijām
Transporta jomu mēs klasificējam kā paaugstināta riska nozari, jo tajā iespējama sankcijām pakļautu preču (piemēram, militāru preču, divējāda lietojuma preču, ar enerģētikas sektoru saistīto preču u. tml.) pārvadāšana un ar Eiropas Savienības, Apvienotās Karalistes, Amerikas Savienoto Valstu un Apvienoto Nāciju Organizācijas normatīvo aktu prasībām aizliegtu pakalpojumu sniegšana.
Ņemiet vērā! Ja jūs vai jūsu uzņēmums darbojas transporta jomā vai ir saistīts ar minēto jomu, veicot maksājumu, jums jāsniedz šāda informācija:
- Informācija par pārvadātajām precēm (tai skaitā preču izcelsmes sertifikāts, rēķini, pārvadāšanas dokumenti, piemēram, dzelzceļa, gaisa transporta pavadzīmes u. tml.)
- Informācija par preču galamērķi/galīgo saņēmēju (saņēmēja nosaukums, reģistrācijas numurs, valsts, adrese)
- Informācija par nosūtītāju (nosaukums, reģistrācijas numurs, valsts, adrese)
Ja mēs pieprasām jums iesniegt dokumentus un saņemtā informācija nesatur visas nepieciešamās ziņas, maksājums var aizkavēties, tikt noraidīts vai atgriezts sūtītājam saskaņā ar mūsu iekšējo politiku.
Ņemiet vērā! Ja jūs vai jūsu uzņēmums darbojas kuģniecības jomā vai ir saistīts ar minēto jomu, saskaņā ar starptautiskajiem kuģniecības noteikumiem laukā “Maksājuma detaļas” jums ir obligāti jāpievieno šāda informācija:
- Kuģis: kuģa nosaukums
- IMO: starptautiskās jūrniecības organizācijas numurs
- Karogs: karoga valsts
- Īpašnieks: īpašnieka nosaukums
- Reģistrācija: numurs un valsts
Pretējā gadījumā maksājums var aizkavēties, jo maksātāja banka prasīs noskaidrot trūkstošo informāciju. Ja maksājums neatbilst starptautiskajiem standartiem (tai skaitā ASV normatīvajiem aktiem), tas var tikt iesaldēts korespondentbankā.
Pievērsiet uzmanību, ka ES dalībvalstis, ASV un citas valstis ir noteikušas vairākus ierobežojumus kuģniecības nozarē, piemēram, Krievijas un Baltkrievijas kuģiem ir aizliegts piestāt ES dalībvalstu ostās. Tāpēc, ja izvērtēšanas laikā mēs konstatējam sankciju riskus, darījums var tikt noraidīts vai atgriezts sūtītājam saskaņā ar mūsu iekšējo sankciju politiku.
Proliferācijas finansēšana attiecas uz jebkādiem finanšu līdzekļiem, kuri tiek izmantoti, lai atbalstītu masu iznīcināšanas ieroču (WMD) izplatīšanu vai to iegādes darbības. Šāda veida finansējums var būt ārkārtīgi bīstams, jo tas var veicināt globālo drošību apdraudošu tehnoloģiju un materiālu izplatīšanu. Mēs neiesaistāmies jebkādos darījumos, kas var būt saistīti ar līdzekļu izmantošanu proliferācijas finansēšanai.